ویسکوزیته چیست؟

نوشته شده در ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
ویسکوزیته چیست؟

ویسکوزیته یا گرانروی (viscosity) ویژگی­‌ای است که مقاومت مایع به جریان را توصیف می‌کند. به عبارت دیگر، ویسکوزیته نشان­‌دهنده­‌ی مقاومت مایع، به تغییر شکل در پاسخ به نیروی مستقیم است. این خاصیت وابسته به دما بوده و معمولا به واحد­های پاسکال­‌ بر ثانیه (Pa.s) یا (kg/m.s) اندازه‌گیری می­‌شود. معادله­‌هایی همچون معادله ناویر استوکس و نیوتون­، برای توصیف و اندازه‌گیری ویسکوزیته استفاده می­‌شود.

 

ویسکوزیته روغن موتور به چه معناست؟

ویسکوزیته روغن موتور به میزان مقاومت یا گرانش روغن در برابر جریان می‌گویند. یعنی وقتی روغن موتور در دستگاه حرکت می‌یابد، اگر دارای ویسکوزیته بالا باشد، به این معنی است که روغن با دشواری بیشتری سطح دستگاه را ترک می‌کند و در برابر جاذبه، به میزان کمتری سرازیر می‌شود. دمای محیط، نوع روان کننده‌های موجود در روغن و نوع افزودنی‌های شیمیایی که در روغن استفاده می‌شوند، تأثیرگذار بر ویسکوزیته آن هستند.

 

ویسکوزیته روغن ترمز

ویسکوزیته روغن ترمز به معنای آن است که یک روغن ترمز به خاطر مقاومت ایجاد شده در برابر جریانِ در حال حرکت است. یعنی ویسکوزیته نشان می‌دهد که روان‌بودن روغن ترمز در سیستم ترمز به چه میزان می‌باشد.

 

ویسکوزیته روغن ترمز تاثیر زیادی بر عملکرد سیستم ترمز دارد. وقتی ویسکوزیته بسیار بالا باشد، مجاریِ سیستم ترمز، قادر به حرکتِ روان نخواهد بود و ممکن است باعث تأخیر در واکنش سیستم در برابر فشار اِعمالی گردد. به طور معکوس، وقتی ویسکوزیته بسیار پایین باشد، روغن ترمز به سرعت از سیستم ترمز عبور خواهد کرد و عملکرد سیستم ترمز با مشکل رو به رو می‌گردد.

 

به طور کلی، برای عملکرد بهینه سیستم ترمز، ویسکوزیته روغن ترمز باید بر اساس پیشنهادات تولید کننده سیستم ترمز و با توجه به دمای عملیاتی خودرو، انتخاب شود. به این ترتیب، شرکت سمن‌شیمی، روغن موتورهای پترولکس و روغن‌ ترمز سمن‌شیمی را به شما خوانندگان این متن پیشنهاد می‌نماید.

جستجو
آســـوده خــاطر بـــا محصولات سِمَـــن شیمـــی
 
تمامی حقوق برای شرکت ادب منش محفوظ است ©
طراحی و توسعه: نونگار پردازش