پایداری حرارتی روغن موتور به چه معناست؟

نوشته شده در ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
پایداری حرارتی روغن موتور به چه معناست؟

روغن موتور همواره در معرض شرایط حرارتی بسیار سخت قرار دارد. بنابراین، ویژگی پایداری حرارتی یکی از ویژگی‌های حیاتی برای یک روغن موتور عالی است. پایداری حرارتی به معنای توانایی روغن موتور برای حفظ کیفیت و عملکرد خود در دماهای بسیار بالا است. 

هنگامی که موتور در حال عمل است، دمای روغن موتور به تدریج افزایش می‌یابد و ممکن است به دمای بسیار بالایی مثل چند صد درجه سانتیگراد رسد. در این شرایط، روغن موتور می‌بایست اکسیداسیون کمتری داشته باشد، مانع از تشکیل رسوبات و خرابی‌های دیگر شده و همچنین ویسکوزیته طبیعی خود را حفظ کند.

پایداری حرارتی روغن موتور بستگی به مولکول‌های روغن و پلیمرهای آن(درشت مولکول‌) دارد. روغن موتورهای دارای پایداری حرارتی بالا، حاوی مولکول‌هایی هستند که می‌توانند در دماهای بالا به خوبی کار کنند بدون آنکه تجزیه، تشکیل رسوب، خرابی در روغن یا دیگر مشکلاتی را ایجاد کنند.

برای مثال، روغن موتورهایی که با مواد افزودنی، پایداری حرارتی آنها، تقویت شده‌اند، می‌توانند مانع از تجزیه روغن در دماهای بسیار بالا شوند. همچنین، این روغن موتورها می‌توانند خود را در مقابل اکسیداسیون حفظ کنند و از تجزیه واکنش‌های آلدهیدی و پلیمری جلوگیری کنند.

پایداری حرارتی روغن موتور، مؤثر در عملکرد طولانی مدت موتور می‌باشد. بهترین روغن موتورها دارای پایداری حرارتی بالا هستند و توانایی کارکرد در دماهای بالا را به خوبی دارند. این به این معناست که موتور شما در شرایط حرارتی بالا به طور مداوم عمل می‌کند و نیاز به تعویض روغن کمی دارد.

در نتیجه، هنگام انتخاب روغن موتور، به پایداری حرارتی آن توجه کنید تا موتور خودروی شما در شرایط سخت و در دماهای بالا همچنان به خوبی عمل کند و عمر طولانی و عملکرد بهینه‌ی موتور خودرو را تأمین نماید. در این راستا، تجربه‌ی مطلوب روغن موتورهای پترولکس، با پایداری حرارتی بالا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جستجو
آســـوده خــاطر بـــا محصولات سِمَـــن شیمـــی
 
تمامی حقوق برای شرکت ادب منش محفوظ است ©
طراحی و توسعه: نونگار پردازش